1632. До "Всесвітнього дня науки за мир і розвиток", - 10 листопада 2025 року.
Сьогодні, 10 листопада 2025 року, науковці всього світу відзначають "Всесвітній день науки за мир і розвиток". Я колись також займався наукою, - ділюсь спогадами, публікуючи частину інформації розміщеної у своєму розширеному резуме.
14. Функціональний (аналітичний) порядок викладення фактів своєї діяльності
14.1. Кваліфікаційне удосконалення
Маю наліт у складі екіпажу гелікоптера “Ми – 4” – 880 годин. Виконував стрибки з парашутом із літаків “Ан – 14”,”Ан – 2”.
З червня 1977 р. по вересень 1983 р. – провідний фахівець по визначенню висотно–швидкісних характеристик і характеристик дальності й тривалості польоту літаків „8-го Государственного научно–испытательного Краснознамённого института им. В.П.Чкалова”. Приймав участь у 23 темах льотних випробувань, включаючи державні спільні випробування і 4-х науково–дослідницьких роботах, включно із НДР в повітрі “Лидер – 23 “.
Працював із фірмами, центрами, НДІ, університетами:
- “Зенит” – ДКБ ім. Мікояна А.І., п/я В – 2616, м. Москва. Cпівпрацював з головними конструкторами М.Р. Вальденбергом (“МиГ – 29”), А. Бєлосвєтом (модифікації “МиГ – 23”), спеціалістами в області аеродинаміки та динаміки польотів Б.В. Андрєєвим, Ю.А. Мєшковим, В. Ващінніковим, Б. Тітовим, І.Л. Добролюбовою, іншими;
- “Кулон” – ДКБ ім. Сухого П.Й., п/я , м. Москва;
- “Скорость” – ДКБ ім. Яковлєва А.С., п/я М – 5050, м. Москва;
- “Молния” – ДКБ очолюване генеральним конструктором Г. Лозіно – Лозінскім, п/я , м. Москва;
- “Вымпел” – ДКБ очолюване генеральним конструктором п. Чачікяном, п/я А – 1874, м. Москва;
- “ЦБП ПВО МО СССР” („Центром боевой подготовки лётчиков ПВО МО СССР”) Ніжнє – Новгородская область;
- “4 ЦБП ВВС МО СССР”, в/ч 62632, м. Ліпєцк;
- „30 институтом МО”, в/ч 48230, Московська область;
-“НИИ АС” („НИИ автоматизированных систем”), п/я В – 2942, м. Москва;
- “ЛИИ МАП СССР” („Лётно – исследовательским институтом министерства авиационной промышленности СССР им. Громова”), п/я В – 8759, м. Жуковскій. Співпрацював із спеціалістами відділу Б.В. Калініченка;
- “8 – м ГНИКИ им. Чкалова В.П.”, в/ч 15650. Співпрацював із спеціалістами 2, 5, 6, 7, 8 – го відділів, з іншими;
- “Гос. НИИ ГА” („Государственным научно – исследовательским институтом гражданской авиации”), м. Москва;
- “МГУ” („Московским государственным університетом”), кафедрою прикладної математики, очолюваної акад. Тіхоновим А.Н., м. Москва;
- ДКБ ім. Антонова О.К., п/с , м. Київ.
Використовував у роботі “Руководство по летным испытаниям ВВС США”, т. 1 (авіабази Едвардс).
14.2. Комп'ютерні знання
В роботі використовувались: ЕОМ типу “ЕС – 1033”, “ЕС – 1035”, “ЕС – 1060”, ПК; діалогові версії “CRGE”, “BSPR”, “Monitor”, “Primus”; інженерна алгоритмічна мова “Fortran – ІV”, публікації “Научного совета по комплексной проблеме “Кибернетика. АН СССР”, тощо.
14.3. Інженерні знання
Дивіться “Оценочные листы” видані по закінченню навчальних закладів.
Практикував на промислових підприємствах:
- Ніжнє – Новгородскій авіаціонний завод ім.С.Орджонікідзє, Росія, 1974 р.;
- Запорізький моторобудівний завод, 1974 р.;
- Одеський авіаремонтний завод, 1976 р. та інших.
Склав кандидатські іспити по спеціальностям: 20.02.15 - „ гидроаэродинамика, динамика движения и маневрирования боевых средств”; 20.02.14 – „вооружение и военная техника ВВС”. А також з німецької мови та філософії.
Склав іспити по “Руководствам по испытаниям авиационной техники”. Отримав весь комплекс інженерних знань, витримав всі, передбачені програмою підготовки, іспити на допуск до самостійної роботи випробувачем сучасних бойових авіаційних комплексів і новітніх систем озброєння БАК.
Викладав у школі льотчиків – випробувачів курс випробувань ЛА.
14.4. Розвиток творчих здібностей (наукова біографія)
Після закінчення Київського ВВАІУ захищав дипломний проект “Атомный ДТРД самолёта противолодочной обороны с углубленной разработкой системы управления тягой двигателя”.
З вересня 1983 р. по січень 1987 р. навчався в ад'юнктурі кафедри аеродинаміки № 15 „ВВИА им. профессора Жуковского Н.Е.” Півтора року виконував обов'язки старшого ад'юнкта, маючи підлеглими 21 – го ад'юнкта очної і заочної форм навчання.
За "наукові подвиги", (За відмінне виконання плану підготовки науково – педагогічних кадрів вищої кваліфікації...), наказом МО СРСР ( № 488 від 22.02.85 р.), присвоєно чергове військове звання підполковник на один ступінь вище штатної категорії. Підготував дисертацію на здобуття вченого ступеня кандидата технічних наук на тему: ”Методика расчёта аэродинамических поправок приёмников воздушных давлений боевых самолётов при дозвуковых скоростях полёта” по спеціальностям: 20.02.14 – озброєння і військова техніка ВПС; 20.02.15 – гідроаеродинаміка, динаміка руху і маневрування бойових засобів.
Науковими керівниками були:
- по спеціальності 20.02.15 – доктор технічних наук, професор, заступник начальника кафедри аеродинаміки №15, член СРК і СРД, полковник Ганієв Ф.І. Тема його докторської дисертації „Разработка метода расчета и исследования аэродинамических характеристик боевых самолетов при наличии повреждений и внешних подвесок”. Захищався у 1979 році. Дисертація секретна. Відкритий алгоритм його докторської дисертації викладений у статті „Метод расчета продольных, боковых и перекрестных аэродинамических производных летательного аппарата на дозвуковых скоростях”, розміщеній в „Известиях АН СССР, МЖГ, №2, 1978 г.”;
- по спеціальності 20.02.14 – доктор технічних наук, професор, начальник факультету №3 „ВВИА им. проф.. Н.Е.Жуковского”, член СРК і СРД, генерал – майор Куліфєєв Ю.Б. Тема його докторської дисертації „Идентификация летательных аппаратов и бортовых измерительных систем в целях ускорения создания боевых авиационных комплексов”. Захищався у 1983 році. Дисертація секретна. Відкритий алгоритм його докторської дисертації викладений у статті „Дискретно – непрерывный метод идентификации непрерывных систем”, розміщеній в „Известиях АН СССР, МТТ, №5, 1981 г.”.
Маю більше 30 наукових робіт, з них 7 по темі дисертації. Роботи в основному посвячені методикам випробувань авіаційної техніки, теоретичній кібернетиці (математичному моделюванню) та технічній кібернетиці ( ідентифікації літаків з використанням методів дискретних вихорів та дискретно – безперервної нелінійної фільтрації в області гідроаеродинаміки, динаміки руху і маневрування бойових засобів, озброєння і військової техніки ВПС). Дисертація не захищалась із – за відлучення від секретної роботи внаслідок звільнення зі ЗС СРСР, пов'язаного із початком жахливих репресій, з переслідуваннями, як свідка жахливих злочинів психотронних структур, які використовували таємно, дистанційно, невидимо біоробототехнології космічної медицини, (промені)...
Розроблена методика розрахунку на ЕОМ аеродинамічних похибок до показів висоти, швидкості і числа М польоту бойових літаків.
Розроблений алгоритм індентифікації аеродинамічних похибок (а/п).
Отримані: результати досліджень а/п бойових літаків та рівняння нагляду, що дозволило зв'язати у спільному рекурентному алгоритмі методи дискретних вихорів та дискретно – безперервної нелінійної фільтрації;
точні залежності, які зв'язують поміж собою різні види аеродинамічних похибок.
В співавторстві розроблені: програма розрахунку аеродинамічних характеристик бойових літаків при дозвукових швидкостях польоту (див. “Приложение к рабочему проекту САПР АБК, том 1. Отчет № 5339244 – 84. ВВИА, предприятие п/я В – 2942, 1984, секретно.”);
програма розрахунку лінійних а/х ЛА при д/з швидкостях польоту (див. “Технический отчет по разделу темы № 28003 – П, ВВИА, предприятие п/я М – 5050, 1985.”).
Проведено в співавторстві дослідження а/х рульових поверхней літаків “МиГ – 29”, “МиГ – 31” при стаціонарному і нестаціонарному обтіканні ЛА (див. “Отчет по разделу НИР “Радист – МО”, ВВИА им. проф. Н.Е.Жуковского, предприятие п/я В – 2616, 1986, секретно.”).
Приймав участь у написанні декількох відгуків на кандидатські та докторські дисертації, а також у редагуванні збірника науково – технічних статей.
Результати наукової і дисертаційної роботи впроваджені і використані на підприємствах п/я В – 2942 („НИИ АС”), п/я М – 5050 („ОКБ им. А.С.Яковлева”), п/я В – 2616 („ОКБ им. А.И.Микояна”), „8 ГНИКИ”, „ВВИА им. Н.Е.Жуковского”, в “НИР 9А – 71Д” на фірмі п/я А – 3503, (м. Самара), що дозволило скоротити термін розробки виробів.
Отримував дані для розробки і приймав участь у написанні декількох “Инструкций летчику по эксплуатации самолётов...”, “Инструкций летчику по расчету дальности и продолжительности полета самолётов...”.
У науковій підготовці мав контакти з науковими школами “Київського ВВАІУ”, „8 ГНИКИ”, “ВВИА им. проф. Н.Е. Жуковского”, “Московского госуниверситета”, предприятий: п/я В – 8759; п/я В – 2616; п/я А – 1874; п/я В – 2942; п/я М – 5050, та іншими.
В роботі використовував методи:
д.т.н. Грєбєннікова А.І. (“МГУ”);
д.т.н., проф., генерал – лейтенанта Бєлоцерковского С.М. (“ВВИА”);
д.т.н., проф., чл. – кор. РАН, чл. ВАК РФ, генерал – майора Нішта М.І. (“ВВИА”);
д.т.н., проф., полковника Ганієва Ф.І.(“ВВИА”);
д.т.н., проф., генерал – майора Куліфєєва Ю.Б.(“ВВИА”).
Використані також методики:
к.т.н. Єфімова Н., (“8 ГНИКИ”); к.т.н. Коритько О.І., (КВВАІУ); к.т.н. Баскакова С.Г. (КВВАІУ).
Самостійно визискував ЕОМ ЄС – 1033 не тільки в якості користувача, а і в якості оператора.
14.5. Підготовка в області спілкування
Мав педагогічну практику під час навчання в учбових закладах і ад'юнктурі. Викладав курс випробувань ЛА в школі льотчиків – випробувачів.
Неодноразово виступав під час навчання на пропагандистському факультеті університету марксизму – ленінізму, був керівником групи школи основ наукового комунізму.
Інформував керівні склади цивільних міністерств і видів Збройних Сил СРСР про результати державних та спеціальних випробувань новітніх систем озброєння.
Виступав: на VІІ науково – технічній конференції військово-наукового гурту Даугавпілського ВВАІУ (квітень 1985 р.); на семінарах по аеродинаміці сучасних та перспективних ЛА в ВПІА ім. проф. Н.Є. Жуковського; на ІV Всесоюзній науково – практичній конференції по безпеці польотів, в м. Санкт – Пєтєрбург, «Ордена Ленина Академия Гражданской Авиации», (жовтень 1985 р.).
В період з 1984 р. по 1987 р. приймав участь в роботі Всесоюзного семінару по спеціальностям 20.02.14 і 20.02.15. (м. Москва, вул. Радіо).
14.6. Досвід в дослідницьких проектах і розробках
Приймав участь: у п’яти НДР, включаючи НДР в повітрі „Лидер – 23”; у 23 темах льотних випробувань (включаючи державні сумісні) літаків “МиГ-21” (23, 23УБ, 23Б, 23БК, 23П, 23М, 23МЛ, 27,...) озброєних ракетами класу “повітря – повітря” Р – 5, Р – 3С, тощо, крилатими ракетами класу “повітря – поверхня” зі звичайними та ядерними бойовими головками Х – 22, Х – 23, тощо, атомними бомбами РН – 20, РН – 40, звичайними бомбами ФАБ – 100, ФАБ – 250, ФАБ – 500М62, тощо. Мої завдання виконували: льотчик – випробувач фірми „Зенит”, Герой Радянського Союзу, Герой РФ, Герой Казахстану, радник Президента Н.А. Назарбаєва по питанням космосу, Збройних Сил -Т.Аубакіров; льотчик – випробувач, генерал – майор ВПС Є.С.Коваленко; льотчики – випробувачі ВПС із 1-го Управління “8ГНИКИ” Героя Радянського Союзу, „Заслуженно-го летчика – испытателя СССР”, генерала О.С.Бежевця полковники В.Шкарлат, В.М.Горбунов, Максименко, А.Павленко, Г.Скібін, В.Котлов, В.Лотков, Герої Радянського Союзу, Герої РФ В.Афанасьєв, А.Волков, А.Арцебарський, Г.Манаков, А.Соловйов, Герой Радянського Союзу, „Заслуженный летчик – испытатель СССР” полковник В.В.Мігунов, інші.
Здійснював військово – наукові супроводження при розробці радянського космічно-го корабля багаторазового використання “Буран” фірмою “Молния”, літаків типу “МиГ – 29” фірмою „Зенит”, інших.
Захистив дипломний проект на тему: “Атомный ДТРД самолета противолодочной обороны с углубленной разработкой системы управления тягой двигателя”.
Підготував науково підтверджені рекомендації МАП СССР по виготовленню ППТ бойових літаків.
Розроблені методики впроваджені на підприємстві п/я А – 3503 (м. Самара) в НДР “9А – 71Д”, що дозволило скоротити термін розробки виробів. На підприємствах:
- „п/я В – 2942, НИИАС”, м. Москва, 1984 р.;
- „п/я М – 5050, ОКБ им. А.С. Яковлева”, м. Москва, 1985 р.;
- „п/я В – 2616, ОКБ им. А.И. Микояна”, м. Москва, 1986 р.;
- „8 ГНИКИ им. В.П.Чкалова”;
- „ВВИА им. проф. Н.Е.Жуковского”.
Приймав участь у підготовці шести радянських космонавтів: В.Афанасьєва, А.Волкова, А.Арцибарського, Г.Манакова, А.Соловйова, Т.Аубакірова.
Працював у Міжвідомчій комісії, результатом роботи якої явився перехід радянської авіації усіх міністерств і відомств на польоти по ешелонам ІСАО (Міжнародної організації цивільної авіації – спеціалізованого закладу Економічної і соціальної ради Генеральної асамблеї ООН).
Неодноразово приймав участь в розслідуванні надзвичайних пригод (аварій і катастроф), в розробці програм зменшення витрат державних коштів при проектуванні, виготовленні і випробуваннях дослідних та перших серійних зразків нових видів озброєння.
Коментарі
Дописати коментар